Vis tacos met rode kool & avocado-creme

Oke, op de foto staan dan wel geen tacos, maar wraps, maar de titel vis tacos vind ik beter klinken dan vis wraps. Hoe dan ook kun je mij zowat wakker maken voor wraps of tacos, en in plaats van het ‘standaard’ gehakt of kippetje wat we er normaal in stoppen ging ik deze keer voor wraps met vis (Oke, ik loog, je kunt mij niet wakker maken voor dit eten… ik herhaal, je kunt mij NIET wakker maken.. Maar verrekde lekker is het wel!). Wie zei dat rode kool alleen in de stamppot kan? Ook rauw is rode kool heerlijk en zorgt het voor een extra crunchy element, de avocado-creme zorgt weer voor de frisheid. Deze verrukkelijke jongens zijn supersimpel om te maken en ook nog eens zo klaar. Perfect dus ook voor een doordeweekse avond na een dag zwoegen op kantoor.

Wil je liever niet frituren en een variant die wat verantwoorder is waardoor je niet morgen met een schuldgevoel weer in de sportschool staat? Je kunt natuurlijk ook een lekker visje grillen in plaats van kibbeling te frituren en je kunt ook de creme fraiche vervangen door een magere kwark of griekse yoghurt. Wil je helemaal all-out gaan, dan zijn er tegenwoordig ook wraps verkrijgbaar die gemaakt zijn van wortel of rode bietjes.

Bereidingstijd: ~ 20min        Moeilijkheid (1 t/m 5): *

Ingredienten voor 4 vis tacos:

  • ca. 300 gram kibbeling of een andere vis naar keuze
  • 4 (meergranen) wraps (je kunt ook harde taco-schelpen nemen als je die liever hebt)
  • halve komkommer
  • 1 kleine witte ui
  • 1 avocado
  • 1 klein bakje creme fraiche
  • 1 limoen
  • halve rode kool of een zakje gesneden rode kool
  • 100 gram roma-tomaatjes
  • peper en zout
  • Optioneel: saus naar keuze, bijvoorbeeld knoflooksaus of sweet chili
  • Optioneel: rode peper

Extra benodigdheden:

  • frituurpan of iets om in te frituren in geval dat je voor kibbeling koos
  • grilpan

img_5129-1

Stappenplan:

In geval van kibbeling: verhit de frituurpan tot 180°C of tot de temperatuur die aangegeven staat op je pakje kibbeling. Optioneel kun je de kibbeling ook in de oven afbakken.

Ontvel en ontpit de avocado en prak hem fijn met een vork en meng met de creme fraiche tot een avocado-creme. Mijn avocado helaas nog niet helemaal rijp, waardoor ik hem niet helemaal goed geprakt kreeg. Ik heb daarom stiekem even de hulp ingeschakeld van mijn keukenmachine, met als gevolg dat de creme een beetje vreemd van structuur werd, maar daardoor zeker niet minder lekker!

Breng de avocado-creme op smaak met peper en zout en wat limoensap (hoeveelheid naar smaak). Indien je van iets pittig houdt kun je ook een rode peper fijn snijden en erdoorheen mengen, of als je geen pepertje hebt kun je ook sambal, chilipoeder of chipotle gebruiken.

Snij de komkommer, ui en de tomaat fijn, en indien je een hele rode kool hebt, snij deze dan ook in dunne repen.

Verhit intussen ook de grilpan.

Gril de wraps om de beurt lichtjes aan elke kant zodat er lichte grilstrepen zichtbaar worden. Dit duurt ongeveer 10 seconden per kant als je grilpan goed warm is.

Frituur de kibbeling zoals op de verpakking staat of totdat ze goud van kleur en krokant van textuur zijn. Laat kort uitlekken op keukenpapier. Heb je voor een andere vis gekozen, bereid deze dan bijvoorbeeld in de grilpan of in een gewone koekenpan en snij hem daarna in stukjes.

Beleg de gegrilde wraps met een laagje avocado-creme, strooi daarop de gesneden groentes en als laatste de kibbeling. Optioneel kun je nog extra saus toevoegen zoals knoflooksaus, maar ik vond dit zelf overbodig (Pim daarentegen deed er nog wat extra saus bij dus dit is echt een kwestie van smaak).

Knijp als laatste nog wat van de overgebleven limoen over de vis. Uiteraard ben je vrij om er ook nog wat lekkere verse kruiden overheen te strooien, zoals peterselie, bieslook of koriander.

Smakelijk!

img_5116-1